Ray Tracing (Işın İzleme) nedir?
RTX teknolojisi, 2018 yılının sonlarında NVIDIA tarafından duyurulan ve 10 yıllık çalışmanın ürünü olduğu iddia edilen yeni bir grafik teknolojisi.
Esasen sistem, adından da anlaşılacağı üzere üç boyutlu görüntülerle birlikte oluşturulan sanal dünyada, ışık isabet eden her nesnenin ışınlarını takip etmeye dayanıyor.
Bu takip, ışığın çıktığı yerden nesnenin üzerine düştüğü yere, oradan diğer tüm nesnelere ve en son ekrana yansımasına kadar devam ediyor. Eğer birden fazla ışık varsa, elbette sistem tüm ışıkların dağılımını ve yansımasını hesaba katacaktır.
Dolayısı ile ekranda görüntülenen yansımalar ve ışıklar, gerçek dünyada gördüğümüz yansımalara benzer şekilde bizlere aktarılacaktır.
Ray Tracingden önce sistem nasıl çalışıyordu?
Günümüz video ve oyun dünyasında Render kelimesi oldukça yoğun kullanılıyor. Türkçe bazında oluşturmak anlamında kullanılan bu terim, grafik dünyasında sürekli karşımıza çıkar.
Ray Tracing sisteminden önce render işlemi, üç boyutlu nesnelerin ekranda gerçekçi olacak şekilde iki boyutlu olarak hazırlanması şeklinde ilerliyordu. Oyun esnasında yaptığınız her hareket, örneğin sağa bakma aksiyonunda tüm görüntüler anlık olarak oluşturuluyordu ki hala böyle.
Bu teknoloji oldukça eskiye dayanıyor ve uzun yıllardır kullanılmaya devam ediliyor. Rasterization (pikselleştirme) adı verilen bu yöntemde gördüğümüz tüm üç boyutlu görüntüler, inanılmaz hızlı hesaplamalar ile birlikte anlık olarak oluşturuluyor.
Özünde üçgenlere dayanan bu teknoloji, üç boyutlu nesneleri çokgen koleksiyonu olarak görür. Konum, renk, doku gibi verileri bu üçgenlerin AKA adı verilen köşelerinde toplayan sistem, belirli çözünürlük için bu üçgenler ve verileri birleştirerek görüntüleri oluşturur.
Tüm bu olan bitenler, anlık olarak gerçekleştiği için yüksek karmaşıklık barındıran işlemci ve grafik işlemcisi hesaplarına ihtiyaç duyar. Dolayısı ile yeterli hesaplama gücüne sahip olan ekran kartları, görüntüleri anlık olarak oluşturarak bizlere sunarlar.
Yani özetle Ray Tracing sisteminden önce gördüğümüz tüm görüntüler, önceden hazırlanmış ve hesaplanmayı bekleyen grafiklerden oluşuyordu. Ray Tracing ile birlikte ise görüntüler yine önceden hazırlanıyor ancak ışık ve yansımalar anlık olarak oluşturuluyor.