DirectX 9, 10 veya 11. Sadece şu oyunu açar bu oyunu açar diye konuşuyoruz. Peki nedir bu DirectX ? Ne işe yarar ? Bu konuda size yDirectx nedir?
DirectX, Microsoft'un video oyunları başta olmak üzere çoklu ortam yazılımlarını rahat, hızlı ve uyumlu şekilde hazırlayabilmek için yarattığı bir API(Arkadaşlar API nin tam anlamı Application dan gelir. Application ın Türkçe anlamı ise Uygulamadır.) yazılım programlama arayüzüdür.
DirectX Bileşenleri
Direct3D : En önemli api budur. Ati ve Nvidia'nın katkıları ile gelişmiştir. Görüntülerin ekrana aktarılmasına olanak verir. Direct3D (veya bir diğer adıyla WGF: Windows Graphics Foundations - Windows Grafik Temelleri) hem iki hem üç boyutlu grafikleri ekrana dökmeye yarar. Piyasadaki çoğu ekran kartının en modern donanım hızlandırma özelliklerini destekler. En büyük rakibi OpenGL'dir.
Microsoft DirectInput : Klavye, mouse veya joystick gibi aygıtlar ile saniye gecikmeden direk veri aktarımı kurar , bizde böylece oyunları film gibi izlememiş oluruz.
Microsoft DirectSound : Ses kartı ve uygulama arasındaki arayüz için kullanılır. Oyunlarda ses efektlerinde , sesin yüksekliği ve alçaklığı üzerinde etkilidir.
Microsoft DirectMusic : Ses ile aklınıza gelen her şey de ilgilidir. Aynı anda açılan seslerin karışmaması vb.
Microsoft DirectDraw : Bilgisayarın video bağdaştırıcısının gelişmiş özelliklerine hızlıca erişimi sağlar.
Microsoft DirectPlay: Bu API, internet ve yerel ağ üzerindeki tüm oyun bağlantılarını destekler. ağ üzerinden oynanan oyunların verilerinin kaybolmaması için güvenilir iletişim kurallarını kullanır. TCP/IP, IPX, Bluetooth, Seri bağlantı, Doğrudan modem-modem bağlantılarını destekler.
DirectX 1.0
DirectX 1.0; Windows platformunda Video Oyunu Yapımı için ilk geliştirilmiş API'dir. 1995 yılında Windows 95 için geliştirilmiştir. İlk DirectX, geliştiriciler tarafından beklenen ilgiyi toplayamamıştır.
DirectX 2.0
DirectX 1.0 sürümüne bazı destek özellikleri sunulmuştur. 1996 yılında son kullanıcılara sunulmuştur.
DirectX 3.0
Bu sürüm ile çoklu oyun oynamaya olanak sağlanmış ve 3D ses özelliği eklenmiştir. 1996 yılında son kullanıcılara sunulmuştur.
DirectX 7.0
Bu DirectX versiyonunda optimizasyona (en iyilemeye) önem verilmiştir. 1999 yılında son kullanıcıya sunulmuştur.
DirectX 8.0
Bağlantı noktaları (vertexler) ve pixel shader ile görüntü işleme teknolojisi geliştirilmiştir. 2000 yılında son kullanıma sunulmuştur.
DirectX 9
DirectX9 yazılımının bu son sürümünde grafik tabanlı uygulamalarada destek verilmiştir.Fakat yinede OpenGL teknolojisiyle karşılaştırmamız tamamen yanlış olur.DirectX9 programının bu son sürümünde en dikkat çekici özellikler ise standart sürüme ek olarak SDK sürümü ile, DirectX tabanlı uygulamalar da geliştirebilmenizdir.
DirectX 9.0c paketi Windows XP işletim sistemi tabanlı olarak geliştirilmiştir.Ancak Windows 98/Me/2000 üzerinde de kurulup sorunsuz bir şekilde kullanılabilmektedir.Fakat yeni nesil DirectX sürücülerinden mükemmel bir performans alabilmeniz için Windows XP ya da üzeri bir işletim sistemine ihtiyaç duyabilirsiniz.
DirectX 10
Bu sürümde bazı ekran kartları ile uyumsuzluklar giderilmiş, performans üzerinde çalışmalar yapılmıştır. Windows Vista Service Pack 1 ile gelmektedir ve hem Nvidia hem ATI kartları tarafından desteklenmektedir.
DirectX 10.1
Bu sürümde bazı ekran kartları ile uyumsuzluklar giderilmiş, performans üzerinde çalışmalar yapılmıştır. Windows Vista Service Pack 1 ile gelmektedir ve hem Nvidia hem ATI kartları tarafından desteklenmektedir.(DirectX 10 ile arasında gözle görülebilecek bir fark yoktur. Kenar yumuşatmalar geliştirilmiş ama çok az bir fark ile.)
DirectX 11
DirectX 11'de sayısız geliştirme bulunmaktadır. Daha verimli olacak, günümüzün çok çekirdekli işlemcilerinin gücünden yararlanacak ve mozaik gibi karmaşık gölgeleme ve doku tekniklerine destek sağlayacak şekilde tasarlanmıştır. (Sonuç: daha düzgün 3 boyutlu animasyon ile hiç olmadığı kadar gerçekçi ve ayrıntılı grafikler.)
DirectX, Microsoft'un video oyunları başta olmak üzere çoklu ortam yazılımlarını rahat, hızlı ve uyumlu şekilde hazırlayabilmek için yarattığı bir API(Arkadaşlar API nin tam anlamı Application dan gelir. Application ın Türkçe anlamı ise Uygulamadır.) yazılım programlama arayüzüdür.
DirectX Bileşenleri
Direct3D : En önemli api budur. Ati ve Nvidia'nın katkıları ile gelişmiştir. Görüntülerin ekrana aktarılmasına olanak verir. Direct3D (veya bir diğer adıyla WGF: Windows Graphics Foundations - Windows Grafik Temelleri) hem iki hem üç boyutlu grafikleri ekrana dökmeye yarar. Piyasadaki çoğu ekran kartının en modern donanım hızlandırma özelliklerini destekler. En büyük rakibi OpenGL'dir.
Microsoft DirectInput : Klavye, mouse veya joystick gibi aygıtlar ile saniye gecikmeden direk veri aktarımı kurar , bizde böylece oyunları film gibi izlememiş oluruz.
Microsoft DirectSound : Ses kartı ve uygulama arasındaki arayüz için kullanılır. Oyunlarda ses efektlerinde , sesin yüksekliği ve alçaklığı üzerinde etkilidir.
Microsoft DirectMusic : Ses ile aklınıza gelen her şey de ilgilidir. Aynı anda açılan seslerin karışmaması vb.
Microsoft DirectDraw : Bilgisayarın video bağdaştırıcısının gelişmiş özelliklerine hızlıca erişimi sağlar.
Microsoft DirectPlay: Bu API, internet ve yerel ağ üzerindeki tüm oyun bağlantılarını destekler. ağ üzerinden oynanan oyunların verilerinin kaybolmaması için güvenilir iletişim kurallarını kullanır. TCP/IP, IPX, Bluetooth, Seri bağlantı, Doğrudan modem-modem bağlantılarını destekler.
DirectX 1.0
DirectX 1.0; Windows platformunda Video Oyunu Yapımı için ilk geliştirilmiş API'dir. 1995 yılında Windows 95 için geliştirilmiştir. İlk DirectX, geliştiriciler tarafından beklenen ilgiyi toplayamamıştır.
DirectX 2.0
DirectX 1.0 sürümüne bazı destek özellikleri sunulmuştur. 1996 yılında son kullanıcılara sunulmuştur.
DirectX 3.0
Bu sürüm ile çoklu oyun oynamaya olanak sağlanmış ve 3D ses özelliği eklenmiştir. 1996 yılında son kullanıcılara sunulmuştur.
DirectX 7.0
Bu DirectX versiyonunda optimizasyona (en iyilemeye) önem verilmiştir. 1999 yılında son kullanıcıya sunulmuştur.
DirectX 8.0
Bağlantı noktaları (vertexler) ve pixel shader ile görüntü işleme teknolojisi geliştirilmiştir. 2000 yılında son kullanıma sunulmuştur.
DirectX 9
DirectX9 yazılımının bu son sürümünde grafik tabanlı uygulamalarada destek verilmiştir.Fakat yinede OpenGL teknolojisiyle karşılaştırmamız tamamen yanlış olur.DirectX9 programının bu son sürümünde en dikkat çekici özellikler ise standart sürüme ek olarak SDK sürümü ile, DirectX tabanlı uygulamalar da geliştirebilmenizdir.
DirectX 9.0c paketi Windows XP işletim sistemi tabanlı olarak geliştirilmiştir.Ancak Windows 98/Me/2000 üzerinde de kurulup sorunsuz bir şekilde kullanılabilmektedir.Fakat yeni nesil DirectX sürücülerinden mükemmel bir performans alabilmeniz için Windows XP ya da üzeri bir işletim sistemine ihtiyaç duyabilirsiniz.
DirectX 10
Bu sürümde bazı ekran kartları ile uyumsuzluklar giderilmiş, performans üzerinde çalışmalar yapılmıştır. Windows Vista Service Pack 1 ile gelmektedir ve hem Nvidia hem ATI kartları tarafından desteklenmektedir.
DirectX 10.1
Bu sürümde bazı ekran kartları ile uyumsuzluklar giderilmiş, performans üzerinde çalışmalar yapılmıştır. Windows Vista Service Pack 1 ile gelmektedir ve hem Nvidia hem ATI kartları tarafından desteklenmektedir.(DirectX 10 ile arasında gözle görülebilecek bir fark yoktur. Kenar yumuşatmalar geliştirilmiş ama çok az bir fark ile.)
DirectX 11
DirectX 11'de sayısız geliştirme bulunmaktadır. Daha verimli olacak, günümüzün çok çekirdekli işlemcilerinin gücünden yararlanacak ve mozaik gibi karmaşık gölgeleme ve doku tekniklerine destek sağlayacak şekilde tasarlanmıştır. (Sonuç: daha düzgün 3 boyutlu animasyon ile hiç olmadığı kadar gerçekçi ve ayrıntılı grafikler.)