Sıfırdan C++ (ayrıntılı anlatım)

5 Tem 2013
133
0
Merhaba arkadaşlar;

Bu konumuzda size sıfırdan C++ anlatıcam.

derleyici olarak DEV C++ kullanmanızı tavsiye ederim.yeniler için uygundur.

Başlayalım:

Öncelikle başlarken size önemli bir bilgi vermek isterim:

C++ sadece sizden aldığı komutları uygular komutlar bittiğinde programda sona erer ve kapanır.

devam edelim...
kütüphaneler:

Eminim yeni başlayanlar bu kütüphanelerin ne olduğunu merak ediyorlardır.
Hemen açıklayalım:

C++'da her komutun kendine ait bir kütüphanesi vardır.(cout - <io stream>)

bu komutları çalıştırabilmemiz için o komutların kütüphanelerini aktifleştirmemiz gerekir.
bunuda #include komutuyla yaparız.

birde c++'da ana fonksiyon vardır.Bu : int main(){} fonksiyonudur.Programda komutlar bu fonksiyonun içerisine yazılır.

İsterseniz içerisine hiç bir kod yazılmamış bir programı size göstereyim:

Kod:
#include <iostream>

int main(){
       
       
       
       
       
       }

şimdi sırayla bazı basit komutları görelim ve programımıza yerleştirelim.

cout << bu komut ekrana çıktı vermemizi sağlar.Bu komutu kullanabilmemiz için iostream kütüphanesini akfifleştirmeliyiz ve ek olarak std isim uzayını da aktifleştirmeliyiz.

Peki bunu nasıl yapacağız?


std isim uzayını aktifleştirmenin 2 yolu var

1:


Kod:
#include <iostream>

int main(){
       
       std::cout <<"Merhaba Dunya";
       
       
       }


2:

Kod:
#include <iostream>


using namespace std;

int main(){
       
       cout <<"Merhaba Dunya";
       
       
       }


uzun programlarda 2. yolu kullanmanız avantajınıza ulacaktır.

şimdi eğer programı derleyip çalıştırdıysanız oldukça şaşkın olmalısınız.Çünkü program ekranda yalnızca birkaç sanise göründe ve kayboldu.Bunun sebebi konunun başındada söylediğim gibi c++ yalnızca sizin komutlarınızı yerine getirir.Daha sonra ekrandan kaybolur.

Bunu önlemek içinse getch(); komutunu kullanacağız.Getch() komutu kullanıcıdan bir girdi gelmesini bekler.

Hım bu arada söylemeyi unuttum.C++'da her komuttan sonra ;(noktalı virgül) kullanılır.Kulllanmazsanız derleyici hata verecektir.


Şimdi gelelim getch(); komutuna...

Komutu aktifleştirmek için <c o n i o. h> kütüphanesini aktifleştirmeliyiz.(siz boşluk bırakmayın)

sonunda kodumuz şöyle oldu:

Kod:
#include <iostream>
#include <conio.h>

using namespace std;

int main(){
       
       cout <<"Merhaba Dunya";
       
       getch();
       return 0;
       }


burdaki return komutu size yabancı bir komut ama ilerleyen zamanlarda anlatacağım.


ALGORİTMA

Algoritma bir programcının en büyük hazinesidir.(kelime bulamadım :D)

şimdi algoritma nedir onu açıklayalım:

Algoritma bir program yaparken bize programın ne yapacağını kodlarla değilde yazıyla anlatan taslaktır.Program yapılmadan önce algoritma yapılır.

isterseniz az önceki örnekte algoritmaya bir bakalım.

Kod:
#include <iostream>
#include <conio.h>

using namespace std;

int main(){
       
       cout <<"Merhaba Dunya";
       
       getch();
       return 0;
       }

algoritma:

1:Ekrana "Merhaba Dunya" yazdır.
2:Bir tuş bekle
3:Sonlandır

burada görüldüğü üzere 2 adımlık kısa bir algoritma var.

DEĞİŞKENLER

int : tamsayı(integer)
char : karekter

bunlarda farklı olarak 2-3 tane daha var ama şimdi biziim bunlarla işimiz yok kafanızı karıştırmayalım.

peki değişken nasıl tanımlanır?

değişkentürü değişkenadı;

şeklinde tanımlanır yani örneğin "a" adında bir tamsayı değişkeni tanımlayacağız.

int a;

şeklinde olur.

Birde karekter yanımlayalım.

Karekter tanımlarken karekterin uzunluğunuda tanımlarız.

yani:

char karekteradı[50];

şeklinde.

DEĞİŞKENLERE BAŞLANGIÇ DEĞERİ ATAMA

değişkenlere başlangıç değeri atamanın 2 yolu vardır.Örneğin 1:

int x=10;

veya

int x;

x=10;

charda ise birkaç tane farklı yol vardır:

char s[5]={'I','z','m','i','r','\0'};

char s[5]="Izmir";

bunlardan farklı 1-2 yol daha var ancak en çok kullanılanlar bunlardır.

bu iki atamada aynıdır.Bunu ve diğer atama yollarını ileriki derslerimizde katar dizileri konusunda detaylı olarak anlatacağım.

şimdi bir program yapalım.2 değişkenimiz olsun ve bunlara başlangıç değeri atayıp ekrana yazdıralım:

Kod:
#include <iostream>
#include <conio.h>

using namespace std;

int main(){
       char a[30]="holmes";
       
       int h;
       h=10;
       
       cout << a << endl << h;
       
       getch();
       return 0;
       }



burda yazıları bir alt satıra geçirmeyide gördük.

endl komtuyla veya "\n" komtuyla alt satıra geçebilirsiniz.


MATEMATİKSEL İŞLEMLER

toplama : +
çıkarma : -
çarpma : *
bölme : /
mod alma : %

şimdi bu komutlara bazı işlemler yapalım.

Programımız 2 sayıyı toplasın ve ekrana yazdırsın.AMA sayıları kullanıcıdan alalım.peki bunu nasıl yapacağız?

cin >> komutuyla yapacağız.

bu komutla hergangi bir değişkene kullanıcıdan alınan veriyi atayabiliyoruz.

örnek göstereyim:


int x;
cout <<"bir sayı giriniz : ";
cin >> x;

cout << endl << "girdiginiz sayi : " << x;


şimdi sizle toplama yapan bir hesap makinesi yapacağız.

Kod:
#include <iostream>
#include <conio.h>

using namespace std;

int main(){
       int alinan1,alinan2,toplam;
       
       cout <<"1. sayi : ";
       cin >> alinan1;
       
       cout <<"2. sayi : ";
       cin >> alinan2;
       
       toplam = alinan1 + alinan2;
       
       cout <<"toplam : " << toplam;
       
       
       getch();
       return 0;
       }

şimdi sizden 4 işlem yapan bir hesap makinesi yapmanızı istiyorum.

MANTIKSAL OPERATORLER

< küçüktür
> büyüktür
== eşittir
!= eşit değildir
<= küçük eşit
>= büyük eşit
|| veya
&& ve

kullanımını örneklerle anlatacağım.

İF --- ELSE YAPISI

if else yapısı bir programlama dilinin vazgeçilmezidir.

if : eğer
else : aksi takdirde

bunun dışında birde:

else if: aksi takdirde eğer

anlamlarına gelmektedir.

hemen bir örnek yapalım.

Programımız kullanıcıdan bir değer alsın 10'dan büyükse büyük, küçükse küçük desin.

Kod:
#include <iostream>
#include <conio.h>

using namespace std;

int main(){
       int alinan;
       
       cout <<"sayiyi giriniz : ";
       cin >> alinan;
       
       if(alinan > 10){
                 cout <<"buyuk";
                 
                 }
       else if(alinan == 10){
            
            cout <<"esit";
            
            }
       else{
            
            cout <<"kucuk";
            
            }
       
       
       getch();
       return 0;
       }

bunun gibi örnekler yapmanız iyiliğinize olacaktır.

Hatta yaptığınız örneklerin algoritmalarını çıkarmanızda iyiliğinize olacaktır.

AÇIKLAMA SATIRI

program yaparken kodlarınızın başkaları tarafından veya sizin tarafınızdan anlaşılmasını sağlamak için vardır.

Açıklama satırı işareti kullanılan yerlerdeki kodlar işleme alınmaz.

// gösterilen satırda açıklama yapılır.
/* bitişine kadar açıklama yapılır */ şeklinde bitirilir.


bu konumuzda bu kadar bir sonraki konumuzda görüşmek üzere...
 

F4br3g4s

Yeni üye
20 Eki 2010
4
0
Dev-C++ derleyici değil ide dir. Derleyici ile ide apayrı şeylerdir.
Cout bir komut değil ostream sınıfı türünden bir nesnedir. C++ ta komut denen birşey yoktur. Assembly de komuttan söz edebiliriz.
Yazının tamamını okumadım, birilerine eğitim amaçlı içerik hazırlamışsınız güzel ama insanlar yazdığınıza güvenip okuyorlar doğru bilgi verelim. Konuda yetkin değilseniz bilgi vermeyin. Kolay gelsin.
 
5 Tem 2013
133
0
Dev-C++ derleyici değil ide dir. Derleyici ile ide apayrı şeylerdir.
Cout bir komut değil ostream sınıfı türünden bir nesnedir. C++ ta komut denen birşey yoktur. Assembly de komuttan söz edebiliriz.
Yazının tamamını okumadım, birilerine eğitim amaçlı içerik hazırlamışsınız güzel ama insanlar yazdığınıza güvenip okuyorlar doğru bilgi verelim. Konuda yetkin değilseniz bilgi vermeyin. Kolay gelsin.

sence yeni başlayan biri nesnenin ne olduğunu anlayabilirmi?
 

BoatenG

Üye
31 Eki 2015
238
4
hocam valla hocanın 2-3 haftada anlattığını 5 dakikada anladım fakat yazı bitince üzüldüm devam etseydi keşke.
 
Üst

Turkhackteam.org internet sitesi 5651 sayılı kanun’un 2. maddesinin 1. fıkrasının m) bendi ile aynı kanunun 5. maddesi kapsamında "Yer Sağlayıcı" konumundadır. İçerikler ön onay olmaksızın tamamen kullanıcılar tarafından oluşturulmaktadır. Turkhackteam.org; Yer sağlayıcı olarak, kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriği ya da hukuka aykırı paylaşımı kontrol etmekle ya da araştırmakla yükümlü değildir. Türkhackteam saldırı timleri Türk sitelerine hiçbir zararlı faaliyette bulunmaz. Türkhackteam üyelerinin yaptığı bireysel hack faaliyetlerinden Türkhackteam sorumlu değildir. Sitelerinize Türkhackteam ismi kullanılarak hack faaliyetinde bulunulursa, site-sunucu erişim loglarından bu faaliyeti gerçekleştiren ip adresini tespit edip diğer kanıtlarla birlikte savcılığa suç duyurusunda bulununuz.